Reguliere renovatiemarkt krijgt te maken met andere dynamiek
Datum: 26-08-2024
‘Coronaspurt’ en groei woningvoorraad
Tijdens de coronapandemie zijn veel renovatiewerkzaamheden zoals schilderen en het vervangen van keukens en badkamers eerder uitgevoerd dan oorspronkelijk gepland. Dit leidt nu tot een tijdelijke terugval in de vraag. Volgens BouwKennis, een vooraanstaande dataleverancier voor de Nederlandse bebouwde omgeving, hangen de meer structurele ontwikkelingen op de renovatiemarkt af van verschillende factoren. Een cruciale factor is de structurele groei van de woningvoorraad, die onder andere voortkomt uit de transformatie van (bedrijfs)panden. In de afgelopen tien jaar heeft meer dan 10% van de woningvoorraadgroei uit dergelijke transformaties bestaan, naast de gebruikelijke nieuwbouw.
Woningproductie en aantal verhuizingen
Per saldo staat de woningproductie echter al jaren op een laag pitje. In 2023 werden 73.333 nieuwbouwwoningen opgeleverd, iets minder dan de 74.271 van 2022, maar wel boven het tienjaarlijks gemiddelde van ruim 61.000. Voor 2024 wordt opnieuw een daling in het aantal nieuwe woningen verwacht. Een andere bepalende factor in de renovatiemarkt is het aantal verhuizingen. Een verhuizing is immers vaak aanleiding voor renovatiewerkzaamheden in en aan een woning (een zogenoemd ‘mutatiemoment’).
Lichte stijging woningverkoop
Het afnemende aantal verhuizingen heeft een negatieve invloed op de renovatiemarkt. Toch is er een lichte verbetering zichtbaar: in de eerste helft van 2024 steeg de woningverkoop enigszins. Vooral jongeren (tot 35 jaar) kochten in het tweede kwartaal meer woningen. Dit kan wijzen op een kleine verschuiving die de woningmarkt iets toegankelijker maakt voor deze groep.
Doorstroming stokt
Op de lange termijn bestaat er grote onzekerheid over het aantal jaarlijkse verhuizingen. De traditionele 'wooncarrière' of 'verhuisladder' lijkt structureel veranderd. Veel ouderen blijven langer in hun huidige woning om sociale, emotionele en financiële redenen. Ze beschikken vaak over voldoende vermogen en laten hun woningen renoveren door het aanpassen of upgraden van toiletten en badkamers, of het creëren van extra aangepaste ruimtes. Tegelijkertijd hebben jongere generaties amper toegang tot de woningmarkt, omdat zij financieel minder draagkrachtig zijn. De relatief koopkrachtige ‘zittenblijvers’ hebben daarentegen wel budget voor luxere en lucratievere sanitaire voorzieningen.
Gevolgen voor installateurs
Wat dit concreet betekent voor installateurs is moeilijk te zeggen. Markten zijn nu eenmaal veranderlijk, zelfs als ze al decennialang stabiel waren. In elk geval zullen er bij minder verhuizingen logischerwijs minder toiletten en badkamers worden verbouwd. Die klussen passen traditioneel bij verhuizingen. Voor verduurzamingsprojecten ligt dat anders; die zijn minder afhankelijk van de doorstroming op de huizenmarkt en zitten al jaren in de lift.
Daarom is Plieger gestart met een speciale duurzaamheidsafdeling: DuraTech. Hier kunnen installateurs terecht voor onder andere advies en berekeningen van warmtepompinstallaties, airco-systemen, ventilatieconcepten en verduurzamingstrajecten. DuraTech is merk-onafhankelijk en biedt advies op maat.
Neem contact op met DuraTech via telefoonnummer 088-0087111.
Luxe versus budget segment in sanitair
Voor starters op de koopwoningmarkt blijft er vaak weinig budget over voor renovaties. Dit geldt ook voor een groeiende groep binnen de 'middenklasse'. Daarnaast zijn steeds meer jonge huishoudens aangewezen op huurwoningen in de vrije sector. Tegelijkertijd is er een forse toename van het aantal welgestelde huishoudens, wat zich vertaalt in een groeiend aandeel van zowel het luxe- als het budgetsegment in sanitair. Dit biedt de handel en installatiebranche ook kansen door zich bijvoorbeeld meer te profileren en/of te specialiseren in één van deze segmenten. Met name bij klanten met een krappe portemonnee is het zaak actief en creatief mee te denken hoe ‘mooi’ en ‘luxe’ ook voor minder geld bereikt kunnen worden.
Figuur verhuizingen CBS (miljoenen)