Bestelgemak 2.0’ dankzij Message Service 3.1

We hebben onlangs voor zowel bestaande als nieuwe klanten Message Service 3.1 gelanceerd. De belangrijkste voordelen van deze service is dat digitaal bestellen makkelijker is gemaakt en vooral sneller! En daarmee ook de leveringen. Jon Maas, Channel Manager e-Commerce, legt haarfijn uit wat de ‘nieuwe’ service inhoudt en wat je moet doen om ermee te gaan werken. 

“Voorheen was het heel normaal dat klanten hun bestelling in hun ERP-systeem Syntess inklopten, deze vervolgens printten en naar ons mailden. Wij deden vervolgens hetzelfde werk in ons eigen ERP-systeem EnterpriseOne”, aldus Jon. “Op een gegeven moment hebben we dat proces gestroomlijnd met een vorm van EDI, oftewel digitale data-uitwisseling. Zo’n digitale bestelling heeft ruwweg twee aspecten, namelijk het bestandsformaat Sales 005 en het verzenddeel. Die zijn nodig om twee aparte ERP-systemen met elkaar te laten communiceren. Voor het verzenden gebruikten we een communicatieprotocol, een soort taal, dat veel onderhoud vraagt en per klant aanpassingen nodig heeft. Erg tijdrovend dus. Om die reden zijn we onlangs overgestapt op Message Service 3.1, dat min of meer de standaard in onze keten is. Message Service 3.1 is dus op zichzelf niet nieuw, maar wel voor Plieger.” 

Messageservice 3.1

In tien minuten klaar

Omdat Syntess het meest gebruikte ERP-systeem in onze keten is, hebben Jon en zijn collega’s dat pakket eerst aangesloten. De komende tijd worden stapsgewijs ook andere pakketten aangekoppeld, zoals Simar, Gilde en ENK. Jon: “Klanten kunnen zich voor Message Service 3.1 aanmelden via de landingspagina www.plieger.nl/diensten/digitaal-zakendoen. Hier moeten klanten wat technische gegevens achterlaten die wij nodig hebben om ze aan te sluiten. Hier kunnen ze ook aangeven of ze naast orders ook digitale orderbevestigingen, pakbonnen en facturen willen ontvangen. De moeilijkste vraag die ertussen zit, is dat wij vragen naar het GLN-nummer. Als ze lid zijn van de Ketenstandaard Bouw en Techniek, dan kunnen ze dat nummer met hun bedrijfsnaam of KVK-nummer opvragen via www.ketenstandaard.nl. Ook kunnen ze hem aanvragen bij het CBA. Het aanmeldtraject kost gemiddeld zo’n tien minuten. Daarmee heeft een installateur zijn hele orderadministratie overzichtelijk op één plek.”

Selecteren

Selecteren

Bestellen

Bestellen

Leveren

Leveren

Betalen

Betalen

Veiliger en minder kans op fouten

“Verder is Message Service 3.1 een veiligere manier van werken, omdat de verbindingen extra beveiligd zijn en inkooporders niet meer via de mail lopen. Dat betekent minder kans op een hack of het kwijtraken van gevoelige gegevens. Omdat er ook veel minder handwerk aan te pas komt, is het dus ook minder foutgevoelig. Tot slot mag je ook snellere levering verwachten, aangezien bestellingen nu ook buiten kantooruren kunnen worden gedaan. We hebben sinds de introductie enkele honderden klanten aangesloten, maar dat getal zal naar verwachting de komende tijd snel oplopen.” 

“Aanmelden en installeren van Message Service kan in tien minuten geregeld zijn”